Gratis OV

KOMT HET IN JOUW VERKIEZINGSPROGRAMMA?

 

Kent u de Nederlandse actiegroep “De Goede Zaak”? Van allerlei onderwerpen maken ze werk. Ze organiseren handtekeningenacties en oefenen daarmee druk uit op overheden, politieke partijen en bedrijven. Ze zijn niet aan een politieke partij gebonden, maar zijn wel duidelijk maatschappijkritisch en voor mijn gevoel liggen hun sympatieën vooral bij links.

De Goede Zaak lijkt een kopie van de aanvankelijk Amerikaanse maar nu mondiale actiegroep Avaaz. In het begin ging alles in het Engels, maar nu krijg ik hun actieberichten in het Nederlands en is hun financiële steun in Nederland geregeld. Over de hele wereld heeft Avaaz tientallen miljoenen leden. Hun handtekeningenacties worden door miljoenen mensen uit de hele wereld gesteund. Je zult maar ergens president van een land zijn en je neemt een besluit, dat veel kritiek oplevert. Dan komen er plotseling miljoenen E-Mails uit de hele wereld. Wat doe je dan? Zo is het Europees Parlement ook onder de mails bedolven met het verzoek het natuurherstel wetsontwerp aan te nemen. Dat gebeurde. Nu moeten de lidstaten in de Raad beslissen. Op hen richt zich nu de actie.

In Nederland zijn de landelijke politieke partijen druk bezig met hun verkiezingsprogramma. Allerlei belanghebbenden proberen invloed uit te oefenen, bedrijven, vakbonden, wetenschappers, jeugdverenigingen, sportbonden, kerkgebonden instellingen voor sociaalwerk en ga zo maar door. De ANWB en de Bovag pleiten voor meer of bredere autowegen en de ENFB voor meer en bredere fietspaden. Maar wie komt op voor het Openbaar Vervoer? Misschien de reizigersvereniging Rover?

De Goede Zaak is nu een handtekeningenactie begonnen voor gratis Openbaar Vervoer. In eerste instantie had ik er moeite mee. Hoge inkomens kunnen het geld gemakkelijk missen, dacht ik. Maar de overheid is in de loop der tijd steeds meer gemeenschapstaken gaan bekostigen. Ik herinner me, dat er in 1952 bij Hollandse Rading in de weg Hilversum Utrecht tol werd geheven. Nu al lang niet meer. De Willem Alexanderbrug over de Waal bij Tiel was een tolbrug. Voor de Westerscheldetunnel wordt nog steeds tol geheven. Voor een veerpont moet je betalen, maar komt er een brug, dan niet meer.

Veel werkgevers betalen een reiskostenvergoeding en voor de inkomstenbelasting vormen reiskosten voor je beroep een aftrekpost. Die kan vervallen met de nodige uitzonderingen. Zo valt er veel te onderzoeken. Er zijn werkgevers, die de aanschaf van een fiets om de zoveel jaar vergoeden. Wil De Goede Zaak de fietsers naar het OV verbannen? Veel plaatsen zijn per OV niet bereikbaar.  Toch een aftrekpost voor reiskosten? Een kraamverzorgende, die midden in de nacht wordt opgeroepen voor een bevalling. Die moet met de auto.

De Goede Zaak heeft het initiatief gegoten in de vorm van een Burgerinitiatief. Daarvoor zijn minimaal 40.000 handtekeningen nodig. Als dat lukt is de Tweede Kamer verplicht het onderwerp te bespreken. De Goede Zaak is inmiddels over de helft. Hoeveel van mijn lezers gaan hun handtekening zetten?

Er zijn gemeenten, die geëxperimenteerd hebben met gratis Openbaar Vervoer voor ouderen zoals Nijmegen. Familie was er erg blij mee en maakte er dus goed gebruik van. Daarvoor in de plaats is een goedkoop abonnement gekomen van de busmaatschappij Breng, onderdeel van Connexion. Dat is ook geldig in tal van omliggende buurgemeenten. Het gratis OV was een initiatief van de SP in Nijmegen.

17e Jaargang, Nr. 768.

Leave a Reply