Deze zienswijze is opgesteld door de Bunnikse Wijkverenigingen. Zij zijn direct belanghebbenden. Ik ben onaangenaam getroffen door de veel lagere cijfers voor geluidsbelasing, die degrontmij heeft berekend. Deze firma heeft zich al eerder berucht gemaakt door het Rijsbruggerweg tracé zo gunstig mogelijk voor te stellen en alle andere tracé's zo ongunstig mogelijk. Bedenk wel, dat juist de Grontmijcijfers de grondslag vormen voor de beslissing het RBW aan te leggen. De Grontmij zou nooit meer overheidsopdrachten moeten krijgen.
Gedeputeerde Staten van Utrecht
T.a.v. de heer H. Schoen
Postbus 80300
3508 TH Utrecht Bunnik, 7 oktober 2011
Geachte heer Schoen,
Onderwerp: Zienswijze “Ontwerp inpassingsplan Verbindingsweg Houten-A12'”
Hierbij deel ik u mee dat ik het eens ben met de standpunten van de Bunnikse wijkverenigingen en de vraagtekens die ze stellen bij de juistheid en de vergelijkbaarheid van gegevens waarop het besluit voor de Rijsbruggerwegtrace (=RBW) is genomen.
En het aspect “leefbaarheid “ is geen onderdeel geweest bij de besluitvorming.
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) stelt dat “lawaai een ernstige bedreiging van de gezondheid van mensen is en de dagelijkse activiteiten van mensen op school, op het werk, thuis en in hun vrije tijd verstoort. Verkeerslawaai alleen al schaadt de gezondheid van bijna één op de drie Europeanen.”
Het wegverkeer is in Nederland de belangrijkste lawaaibron. Ongeveer driekwart van Nederlandse woningen heeft een jaargemiddelde geluidbelasting boven de 48 dB.
Uit gegevens van Rijkswaterstaat (Verbreding A12 Maarsbergen) blijkt dat er nu al meer dan 450 woningen in Bunnik een geluidsbelasting hebben tussen de 51 en 60 dB. Zie o.a. het kaartje.
Ook stelt Rijkswaterstaat dat een toename van 10 dB wordt ervaren als een verdubbeling van geluid. Bij enkele woningen aan de Groeneweg tussen de A12 en het spoor wordt een toename van 8 dB voorzien. En het geluid houdt niet op na de Groeneweg.
Door de veelal (zuid)westen- en zuidenwind is er nu al veel geluidsoverlast in Bunnik afkomstig van de A12. Dit neemt door de aanleg van de RBW alleen maar toe.
Immers waar de RBW via een ca. 8-10 meter hoog viaduct over de A12 komt is er nauwelijks sprake van geluidsdemping, omdat het geluid a.g.v. de aanwezige bebouwing niet wordt opgenomen. Er is hier sprake van een “akoestisch harde omgeving”.
Ook worden in het akoestisch onderzoek voor de RBW de geluidseffecten veel te rooskleurig voorgesteld. Het akoestisch onderzoek van Rijkswaterstaat t.b.v. de verbreding A12 laat andere (=hogere) waarden zien. Zie onderstaande voorbeelden.
Straat |
Nr |
Rijkswaterstaat |
RBW Grontmij |
|
|
|
Geluidsbelasting in dB zonder maatregelen |
Geluidsbelasting in dB met maatregelen(ZOAB) |
Geluidsbelasting in dB zonder maatregelen |
Groeneweg Zuidgevel en 2e verdieping |
160 |
61,65. |
59,66 |
49 |
168 – 170 |
61,90 |
59,93 |
55 |
|
172 |
66,73 |
64,80 |
56 |
|
Provincialeweg 2e verdieping |
78 |
57,80 |
55,88 |
42 |
80 |
58,40 |
56,47 |
43 |
|
82-84 |
59,60 |
57,69 |
44 |
|
86-88 |
59,78 |
57,88 |
45 |
|
90 |
60,09 |
58,19 |
44 |
|
Hoefsmedenhof |
7 |
52 |
50 |
37 |
Ik doe daarom een dringend beroep op u. Houd Bunnik leefbaar en heroverweeg uw besluit tot aanleg van de RBW en kies voor aanpassingen aan De Staart in Houten in combinatie met de Meerpaal variant. De gevolgen voor leefbaarheid zijn bij Houten beperkter omdat in die omgeving veelal bedrijfspanden liggen en er weinig bewoning is.
Hoogachtend,