Elektrisch fietsen

ECO – NORMAL – BOOST

Een elektrische fiets kiezen is een tijdrovende bezigheid. Eerst komen de dingen, die je bij een gewone fiets ook hebt: versnellingsnaaf of derailleur? – hoeveel versnellingen en welk merk? – Welke soort remmen? – het bijgeleverde zadel of een lederen zadel? – verende voorvork en verende zadelpen of niet? = welke maat fiets, want ik ben aan het krimpen? – welke kleur? – welk gewicht, want elektrische fietsen zijn ook met afgenomen accu zwaarder?

Vroeger had je drieversnellingsnaven en dan had je al een bijzondere fiets. Nu zijn 7 of 8 versnellingen gewoon. Blokjesremmen zijn eenvoudig, maar bij nat weer moet je er op verdacht zijn, dat ze eerst wat slippen voordat ze echt grip op de velg krijgen. Dan zijn trommelremmen beter, maar weer niet in de bergen als je langdurig gaat remmen, want dan worden ze zo heet, dat ze vastlopen. En waarom gebruiken die fabrikanten toch van de vreemde termen als “Rollerbrakes”? Ik neem ook altijd een hard lederen zadel, want als je daaraan gewend bent, heb je minder vlug last van zadelpijn. Let erop, dat het zadel horizontaal staat. De fiets moet zo hoog zijn, dat bij een normale zadelhoogte de tenen van beide voeten op de grond komen en je moet kunnen trappen met de holte van je voet op de trappers. Dan raak je minder snel vermoeid dan wanneer je met de tenen op de pedalen trapt. Het gewicht is vooral belangrijk voor het geval je de fiets op een fietsdrager op de trekhaak wilt meenemen. De tot nu toe gebruikelijke fietsdragers zijn berekend voor een lager gewicht. Met een afneembare accu ben je wat dit betreft beter uit.

Maar dan komen de specifieke eisen voor een elektrische fiets. Als je voor een versnellingsnaaf hebt gekozen zit de motor in het voorwiel. Hoe gaat die motor nu trapondersteuning geven? Er zijn twee systemen. Bij rotatieondersteuning geeft de motor hulp bij het fietsen zo gauw de wielen gaan draaien, Het is een gelijkmatige ondersteuning, ook al is die bij een vlakke weg met wind achter niet echt nodig. Let dus op of de ondersteuning ook kan worden uitgeschakeld. Dat is belangrijk als je een grotere afstand wilt afleggen. Het tweede systeem biedt krachtondersteuning. Naarmate je meer kracht op de pedalen uitoefent, bij tegenwind of bij een stijging in de weg, levert de motor ook meer ondersteuning. Dus juist als je die het hardste nodig hebt. In beide systemen kent men drie standen. Bij “Eco” is de ondersteuning het minst en verbruik je minder stroom. “Normal” is een gemiddelde stand en je merkt dan al duidelijk meer ondersteuning. In de hoogste versnelling reed ik toch met gemak tegen de matige wind in. Als je achterop bent geraakt en snelheid wil maken is er de stand “Boost”. Dan krijg je echt het gevoel, dat je vooruit vliegt, maar de accu is dan veel sneller leeg. Dan wordt het bereik van de fiets flink lager dan de fabrikant opgeeft.

Niet elke accu geeft evenveel energie. Dus is het bereik van een fiets ook afhankelijk van het type accu. Een soort maat voor het bereik is de hoeveelheid Wattuur (Wh), dat de accu levert. Als dat 360 Wh of meer is, zit je op het maximale bereik voor een elektrische fiets. Dan zijn er twee soorten accu’s in gebruik. De Ni-Mh-accu is sneller op te laden, slijt ook minder in het gebruik, maar geeft minder Wh en geeft dus een lager bereik. De Li—ion-accu slijt sneller, ook als de fiets niet of weinig wordt gebruikt, heeft een langere oplaadtijd maar levert meer Wh en geeft dus een groter bereik aan je fiets. Ook tussen de Li-ion-accu’s onderling zijn er verschillen in hoeveelheid te leveren Wh. Zeker als je je fiets stalt in een schuurtje zonder elektriciteit, moet je zorgen voor een afneembare accu, die je dan binnenshuis kunt opladen en bewaren. Het schijnt verstandig te zijn dit type accu aangesloten op het elektrisch net te bewaren.

Tenslotte moet je er ook op letten wat de leeftijd van de accu is. Een één jaar oude accu heeft al een derde tot een vijfde van zijn levensduur erop zitten. En je moet kijken naar de bediening. Hoe eenvoudiger hoe beter. In sommige gevallen is het display afneembaar en het moet uiteraard ook goed leesbaar zijn.

Nu moeten we nog anderhalve maand wachten tot de bestelde fietsen geleverd kunnen worden. Dan is de zomer al grotendeels voorbij. Maar hopen op een Indian Summer, een mooie septembermaand, zoals in de VS schijnt voor te komen.

Jaargang 4, Nr. 170.

Leave a Reply