DE STATENVERKIEIZNGEN KOMEN ER AAN
In de gemeente Bunnik werken de Partij van de Arbeid en GroenLinks samen in de lokale partij Perspectief 21. Mensen die geen lid zijn van een landelijke partij kunnen lid worden van P21. Bij de laatste raadsverkiezingen was P21 succesvol. De partij veroverde acht van de zeventien zetels en kreeg één wethouder. In het college werkt P21 samen met de Liberalen (VVD en D66). Het CDA zit met vijf zetels in de oppositie.
In het kader van de campagne voor de Statenverkiezingen werd een discussieavond georganiseerd over duurzame mobiliteit. Het gebied rond de stad Utrecht kampt met een toenemende mobiliteit en met name in het woon-werkverkeer leidt dit tot files. Hoe kunnen we die mobiliteit verduurzamen? Dan denken we vooral aan de fiets en het openbaar vervoer. Het fietsverkeer is aan een beperkte afstand ge bonden al neemt die afstand toe door het groeiend gebruik van de fiets met elektrische ondersteuning en door het realiseren van brede snelfietspaden.. Vooral op wegen met gemengd verkeer kampen fietsers met onveiligheid. Zo maken ook auto’s en landbouwvoertuigen gebruik van de ventwegen langs de provinciale wegen. Het openbaar vervoer kampt met capaciteitstekorten. Zo zal de sneltram naar het universiteitscentrum De Uithof al aan zijn maximale capaciteit, wanneer die eindelijk gaat rijden. De Uithof is omgeven door bijzonder fraaie landgoederen, waar we bij voorkeur geen verkeersinfrastructuur door heen leggen
Eén A27 door Amelisweerd is wel genoeg.. Het station Bunnik zou kunnen bijdragen aan een oplossing door een snelle fietsverbinding met de Uithof. Wethouder Eijbersen voert intensief overleg met Bunnikse ondernemers, die dromen over het Bunnikse station als OV-knooppunt met allerlei andere voorzieningen.
Duurzame mobiliteit vergt ook veel minder luchtvervuiling. en vele minder lawaai. De massale introductie van elektrisch vervoer kan althans dit probleem oplossen, niet het ruimte beslag, de vele files en de aantasting van het landschap. Eigenlijk had ik van verkeersdeskundige en GroenLinks-kandidaat David Oude Wesselink wat meer opmerkingen verwacht. De provincie wil wel een reëel beeld van de luchtverontreiniging krijgen en werkt aan een netwerk van meetpunten in Amersfoort en Zeist. In Bunnik zijn vrijwilligers daarmee bezig en eigenlijk verwachten zij daarbij steun van de provincie. De narigheid is dat nooit de echte verontreiniging wordt gemeten. Men werkt altijd met formules, die meestal te laag uitkomen. Op veel plaatsen worden Europese normen overschreden.
In de Gemeente Bunnik vind je nog een uitgestrekt buitengebied. Herhaaldelijk is dan beloofd, dat men die gebieden autoluw wil maken. Dat merkt men bijvoorbeeld sterk bij de provinciale weg N410 tussen Odijk en Houten. De weg is nogal smal en zeer onveilig voor fietsers en voetgangers. De aanleg van een gescheiden fietsverbinding is voor de provincie niet opportuun. Er is nu op werkdagen weliswaar een busverbinding op proef, lijn 43, maar tot nu toe wordt die nauwelijks gebruikt. Lijn 43 verbindt Houten ook met Station Driebergen-Zeist. en zo met het Oosten des lands. Tsja, de meeste automobilisten weten niet eens hoe een OV-chipkaart werkt.
Mijn belangrijkste bezwaar tegen deze avond was, dat men zich niet boog over de oorzaken van de toenemende mobiliteit. De problemen doen zich vooral voor tijdens de ochtend- en avondspits. Het zit vooral in het woon-werkverkeer. De provincie Utrecht spant zich voortdurend in zo veel mogelijk bedrijvigheid naar de provincie aan te trekken. Dat zorgt voor een groot vestigingsoverschot en dure koopwoningen. Intussen zijn er aan de randen van Nederland krimpgebieden, waar scholen moeten sluiten en de leefbaarheid afneemt. Wethouder Eijbersen toont zich een groot voorstander van die vestiging van hig techbedrijven. Zo wordt het geld verdiend om de zachte sectoren te betalen. PvdA-kandidate Julie d’Hondt ziet het probleem van dit gebrek aan solidariteit en spreekt zich uit over “Grenzen aan de Groei”. Dat is de titel van het Rapport van de Club van Rome van 1973, dat de milieudiscussie op wereldschaal gestart heeft. Ik heb het bestuur van P21 uitgenodigd daarover een volgende keer te discussiëren, bijvoorbeeld voorafgaand aan de Europese verkiezingen op 23 mei 2019. Op Europees niveau speelt immers hetzelfde.
Jaargang 12, Nr. 555.