Dom Rechts

WAT DOEN WE ERAAN?

Er zijn heel wat Nederlanders, die een forse massa algemene ontwikkeling missen. Dat kan aan de schoolopleiding liggen. Een technische opleiding en geen of nauwelijks sociale vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, economie.Zelf volgde ik een HBS-b opleiding met exacte vakken, maar wat minder diepgaand dan die er nu gegeven worden. Want in de bovenbouw kregen we ook nog ge schiedenis en aardrijkskunde. Mensen jonger dan 75, die een B-opleiding volgen hebben soms geen enkel sociaal vak in hun pakket.. Juist die vakken zijn nodig om de politiek een beetje te kunnen volgen.

Actuele politieke thema’s zijn bijvoorbeeld Waterverontreiniging, bodemverontreiniging, Opwarming van het klimaat. Zeespiegelstijging, Gletsjersmelt, droogteperioden of juist zeer overvloedige regenval, misoogsten. Een vak als aardrijkskunde  kan er aandacht aan besteden. Geschiedenis kan de Industriële Revolutie en het kolonialisme behandelen en de slavernij.

Bij de bespreking van de onderwijsbegroting zou een evaluatie van het huidige programma in de diverse typen onderwijs passen. Zijn maatregelen wenselijk?

Veel mensen zijn totaal niet weerbaar tegen de leugens in diverse sociale media. Valt het verkondigen van regelrechte en opzettelijke onwaarheden onder de vrijheid van meningsuiting of is het een vorm van strafbaar bedrog? Meer duidelijkheid is zeer wenselijk. Bedenk daarbij, dat veel beleid achteraf blijkt te steunen op onware achtergronden. Bedenk ook, dat onze regering door de rechter gedwongen moest worden om meer te doen aan bescherming van de natuur, die door stikstofdepositie te ernstig bleek te worden aangetast.

Negentiende Jaargang, Nr. 823.

 

Leave a Reply